Στροφή των πολιτών υψηλών εισοδημάτων στην ιδιωτική ασφάλιση

Ρεκόρ δυσαρέσκειας “σπάνε” οι υπηρεσίες  και το σύστημα Υγείας στην Ελλάδα, τόσο μεταξύ των πολιτών, όσο και μεταξύ των γιατρών που το υπηρετούν μεν, αλλά το αξιολογούν εξίσου αρνητικά. Αυτά σύμφωνα με τις δύο νεότερες ετήσιες έρευνες της εταιρείας “to the point”, για λογαριασμό του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΙΣΘ), όπου πολλοί επιμέρους δείκτες καταγράφουν επίσης σημαντική επιδείνωση, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες μετρήσεις της προηγούμενης διετίας.

της Βάσως Βεγίρη

v.vegiri@underwriter.gr

Οι ασθενείς στη Θεσσαλονίκη εμφανίζονται συγκεκριμένα δυσαρεστημένοι κατά 74%, έναντι ποσοστών 56,7% το 2016 και 51,45% το 2015, οι γιατροί κατά 74,9% , με ποσοστό δυσαρεστημένων ακόμη υψηλότερο (78%), στην ηλικιακή ομάδα 55 – 64, έναντι αντίστοιχων ποσοστών 56,7% το 2016 και 51,45% το 2015.

Παρά δε τη δυσαρέσκεια, αξίζει να σημειωθεί – αλλά και να αξιοποιηθεί φυσικά από τον ασφαλιστικό κλάδο – η μείωση του ποσοστού όσων επισκέπτονται ιδιωτικά έναν γιατρό (χωρίς ασφαλιστική κάλυψη) που έπεσε στο 51,8%, έναντι 62% το 2016, λόγω οικονομικής αδυναμίας, ενώ στους πολίτες υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου (με μηνιαία εισοδήματα άνω των 2.000 ευρώ), καταγράφεται σημαντική άνοδος της ιδιωτικής ασφάλισης.

“Όταν ένας πολίτης γνωρίζει ότι σε μια δημόσια δομή θα συναντήσει πολύωρη αναμονή για να εξυπηρετηθεί, όταν βλέπει κακές κτιριακές υποδομές κι όταν τα χρήματα που έχει δεν φτάνουν για να απευθυνθεί στον ιδιωτικό τομέα υγείας, είναι λογικό να νιώθει δυσαρέσκεια για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας”, σημειώνει ο πρόεδρος του ΙΣΘ, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος. Εξαιτίας, όμως, των οικονομικών προβλημάτων, “οι πολίτες δεν παίρνουν τα φάρμακά τους σε τακτική βάση, δεν πηγαίνουν στο γιατρό και δεν φροντίζουν την υγεία τους. Επιπλέον, πολλοί πηγαίνουν στο γιατρό μόνο όταν αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρό πρόβλημα υγείας, ενώ άλλοι χτυπούν την πόρτα του γιατρού όταν η ασθένειά τους έχει φτάσει σε πολύ προχωρημένο σημείο”.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΙΣΘ, εξάλλου,  οι γιατροί δυσκολεύονται οικονομικά λόγω της αύξησης της φορολόγησης και των εισφορών στον ΕΦΚΑ και  υπάρχει ο κίνδυνος να παραγραφούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ταμείων, που έχουν ενταχθεί στον ΕΟΠΥΥ, προς τους γιατρούς, εάν δεν εξοφληθούν μέχρι το τέλος του Ιουνίου του 2017 –   για το λόγο αυτό ο ΙΣΘ έχει στείλει εξώδικο στον ΕΦΚΑ.

Πρόσθετα ενδιαφέροντα ευρήματα:

– Το 17% των συμμετεχόντων αναφέρουν πως έχουν κάνει κάποια ιδιωτική ασφάλιση Υγείας, με το ποσοστό να εκτινάσσεται στο 46,7% για όσους έχουν μηνιαίο εισόδημα πάνω από 2.000 ευρώ.

– Το 13,6% όσων έχουν ιδιωτική κάλυψη ξεκίνησαν πριν από μία διετία ή και περισσότερο και το 3,6% πριν από έξι μήνες έως έναν χρόνο.

  – Το 12,4% των γιατρών έχουν σκεφτεί να μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό, συνεχίζοντας και στην Ελλάδα την επαγγελματική τους δραστηριότητα, ενώ το 29,3% δηλώνουν πως θα συνεχίσουν στο εξωτερικό την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

– Το 19,3% των ασθενών επιλέγουν τον γιατρό με κριτήριο το ότι είναι συμβεβλημένος με το Ταμείο τους, το 20,7% επειδή έχει εμπειρία, το 23,5% επειδή έχει καλή φήμη και το 23,8% επειδή τον πρότεινε κάποιος γνωστός.

– Ικανοποιημένοι εμφανίζονται μόλις το 14% των συμμετεχόντων, με το ποσοστό να φτάνει στο 19,6% στις ηλικίες 45 έως 54 ετών.

– Το 11,8% δεν επισκέπτεται ποτέ ιδιωτικά γιατρό (στην προηγούμενη μέτρηση ήταν 7,1%).

– Το 51% επισκέπτεται ιδιωτικά ιατρεία, το 38% προτιμούν τα δημόσια νοσοκομεία, το 22,4% τις πρώην δομές του ΕΟΠΥΥ, το 10,6% ιδιωτικά πολυϊατρεία και κλινικές και το 5,7% τα Κέντρα Υγείας.

– Το 72,4% κάνουν χρήση των διαδικασιών του ΕΟΠΥΥ (ηλεκτρονική συνταγογράφηση, ραντεβού),  έναντι 76,5% το 2016 και 75,6% το 2015. Τα ποσοστά όσων επέλεξαν τα ιδιωτικά ιατρεία το 2016 ήταν 62% το 2016 και 53,3% το 2015. 

– Όσον αφορά τις επισκέψεις σε ιδιωτικό ιατρείο, ένα ποσοστό 43,9% το επισκέπτεται μόνο όταν έχει σοβαρό πρόβλημα υγείας, 11,8% δεν επισκέπτεται ιδιωτικό γιατρό, ποσοστό 12% επισκέπτεται σε σταθερή βάση για τσεκ – απ, 11,4% για συγκεκριμένες εξετάσεις, 10,2% για θεραπεία/παρακολούθηση μόνιμου προβλήματος υγείας και ένα ποσοστό 10,2% για οποιαδήποτε ενόχληση.

– Ποσοστό  41,7% αξιολογούν θετικά ή μάλλον θετικά τις παρεχόμενες από τον ΕΟΠΥΥ υπηρεσίες και το 20,9% αρνητικά ή μάλλον αρνητικά. Οι θετικές κρίσεις σημειώνουν αισθητή μείωση, καθώς το 2016 το σχετικό ποσοστό ανερχόταν σε 49,7% και το 2015 το 49,3%.

 – Το 36% των πολιτών θεωρούν πως το κόστος των ιατρικών υπηρεσιών έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια (40,8% το 2016 και 48,3% το 2015).

*Η έρευνα κοινής γνώμης του ΙΣΘ πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 16-19 Μαΐου με τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε ένα δείγμα 1.016 ατόμων (ανδρών και γυναικών) στο νομό Θεσσαλονίκης.