της Βάσως Βεγίρη

«Πρόσω ολοταχώς» πλέει  ο τομέας  της ασφάλισης τουριστικών-επαγγελματικών σκαφών το 2016, σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου. Η καλή ασφάλιση, όπως τονίζουν, αποτελεί στην πράξη τον καλύτερο σύμμαχο για τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σκαφών και τον καλύτερο σύμμαχο και συνεταίρο μαζί για τους ιδιοκτήτες επαγγελματικών σκαφών.

Η ασφάλιση σκαφών ιδιωτών είναι ένα αντικείμενο με το οποίο ασχολείται η μεγάλη πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιρειών, δεδομένου ότι υπάρχει και νομικά η υποχρέωση της ασφάλισης αστικής ευθύνης έναντι τρίτων και επιβαινόντων, τόσο για τα μηχανοκίνητα μήκους άνω των 7 μ., όσο και για τα μη μηχανοκίνητα. Τα ασφάλιστρα των ιδιωτικών σκαφών αφενός ακολουθούν λόγω του ανταγωνισμού πτωτική πορεία, αφετέρου εξ αρχής είναι ιδιαίτερα προσιτά.

Το επαγγελματικό τουριστικό σκάφος, στον αντίποδα, ειδικά τα “bare boat”, δηλαδή  τα σκάφη που ενοικιάζονται χωρίς καπετάνιο και πλήρωμα σε πελάτες, που οι ίδιοι διαθέτουν σχετικό δίπλωμα, είναι ένας τομέας που θεωρείται και είναι ζημιογόνος και τον εξυπηρετείμικρός αριθμός ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών. Υπενθυμίζεται επίσης  η προ μερικών μηνών μεταφορά της έδρας της «Αιγαίον Ασφαλιστικής» στο Λονδίνο,  με τις εργασίες πάντως να συνεχίζουν να υλοποιούνται από την Ελλάδα και το Λονδίνο. Ιδωμένο και  σε επίπεδοunderwriting, μια εταιρεία εύλογα θα ασκήσει τον κλάδο εφόσον τα νούμερα που παίρνει σε παραγωγή είναι τόσο μεγάλα, που να μπορέσουν να δικαιολογήσουν τις ζημιές , γιατί εκ των πραγμάτων υπάρχει μεγάλο ποσοστό ζημιών στο bare boat.

Είναι πάντως αυτό ακριβώς το κομμάτι-είδος τουρισμού, όπως μας επισημάνθηκε τόσο απόbrokers, όσο και από ασφαλιστικές εταιρείες, που γνωρίζει αύξηση ζήτησης από τους τουρίστες και εν συνεχεία καταγράφει αύξηση ζήτησης συμβολαίων.

Όπως επισημαίνει σχετικά ο κ.Σπύρος Βαρθολομαίος, ιδιοκτήτης του πρακτορείου «Ionian Insurance Partners» στην Κέρκυρα, που ασχολείται ευρέως με την ασφάλιση σκαφών, κυρίως από βρετανικές ασφαλιστικές,  οι εταιρείες που έχουν τέτοια σκάφη και τα νοικιάζουν αυξάνονται συνεχώς, τουλάχιστον στην πλευρά της Δυτικής Ελλάδας  και  βγαίνουν συνεχώς νέα σκάφη στην αγορά. Οπότε εκ των πραγμάτων ένα καλό σκάφος, που πλέον κοστίζει 80, 100, 120, 150 χιλιάδες ευρώ κατά μέσο όριο, είναι ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο  και κατά 99% οι ιδιοκτήτες τους τα ασφαλίζουν, πόσο μάλλον όταν τα δίνουν ως bare boats.  “Μια καλή ασφάλιση είναι πραγματικά συνέταιρος για έναν επιχειρηματία του κλάδου, ο οποίος έχει κάνει μια μεγάλη επένδυση, σκεφτείτε ότι οι εταιρείες συνήθως έχουν από τρία και πάνω σκάφη, είναι ένα μεγάλο περιουσιακό στοιχείο”, επισημαίνει ο κ.Βαρθολομαίος.

Παράλληλα, είναι  πολλοί και οι ξένοι ιδιοκτήτες σκαφών στην Ελλάδα, καθώς  η χώρα μας θεωρείται  ιστιοπλοϊκός παράδεισος, οι οποίοι εκ των πραγμάτων μπαίνουν  στη διαδικασία να ψάξουν να ασφαλιστούν τοπικά, γιατί θεωρούν εύλογα ότι ένας ασφαλιστής από την Ελλάδα θα μπορέσει καλύτερα να βοηθήσει σε μια ζημιά. Πολλοί εξ αυτών  προτιμούν τις ξένες εταιρείες, γιατί τους προσφέρουν ένα συμβόλαιο στην αγγλική γλώσσα.

Το 99% των επαγγελματικών σκαφών, όπως πληροφορηθήκαμε, ασφαλίζονται με πλήρη κάλυψη (όχι μόνο για αστική ευθύνη), σε αντίθεση με τα ιδιωτικά σκάφη, όπου τα ποσοστά  όσων ασφαλίζονται μόνο για αστική ευθύνη και όσων προτιμούν πιο πλήρη κάλυψη εκτιμώνται ότι είναι 50%-50%.

Να προβαίνουν ακριβώς σε μικτή ασφάλιση των σκαφών τους, και όχι μόνο σε κάλυψη της υποχρεωτικής ασφάλισης για αστική ευθύνη καλεί τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σκαφών ο υπεύθυνος του τομέα σκαφών της  «Ευρωπαϊκής Πίστης», κ.Ζαχαρίας Παπαϊωάννου.Συνολικά η δραστηριότητα στον τομέα της ασφάλισης σκαφών στην Ελλάδα φέτος, όπως μας επισημαίνει παρουσιάζει σταθερότητα, σε αντίθεση με την πτωτική πορεία της περσινής χρονιάς, με το κομμάτι πάντως του τουριστικού σκάφους να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη κινητικότητα και μεγάλη διαφορά (άνοδο) από πέρυσι, δεδομένου ότι έχουν γίνει αγορές σκαφών από το εξωτερικό, προκειμένου να αξιοποιηθούν στην περιοχή Ελλάδας, παραλίων Τουρκίας και γενικότερα της Μεσογείου.

Στα ιδιωτικά σκάφη αντιθέτως, όπως μας ανέφερε ο κ.Παπαϊωάννου, υπάρχει τάση παροπλισμού των σκαφών τουλάχιστον για κάποιους μήνες του χρόνου προκειμένου να αποφεύγουν τα τεκμήρια και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης.  (σ.σ: Στα σκάφη, όπως και στα αυτοκίνητα, με βάση τη νομοθεσία δίδεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να καταθέσουν  τις «Άδειες Εκτέλεσης Πλόων» (κάτι σαν άδεια κυκλοφορίας του σκάφους) στις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές,προκειμένου να γλιτώσουν από τα τεκμήρια  και το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Η συγκεκριμένη διαδικασία δεν έχει περιορισμούς, δηλαδή αν κάποιος θέλει να χρησιμοποιήσει το σκάφος του για έναν ή δύο μήνες μπορεί να μεταβεί στο Λιμεναρχείο να πραγματοποιήσει άρση της ακινησίας και μετά το τέλος του καλοκαιριού να καταθέσει και πάλι την «Άδεια Εκτέλεσης Πλόων».).

 Αυξητική τάση στα ασφαλιστήρια συμβόλαια ιδιωτικών σκαφών διαπιστώνει από την πλευρά της η υπεύθυνη του τομέα ασφάλισης σκαφών της «Ορίζων Ασφαλιστική», κα.Άρτεμις Προίσκου.  Ωστόσο, αυτή δεν προέρχεται από αύξηση των σκαφών, αλλά περισσότερο από αλλαγή συμβολαίων, ήτοι κάποιοι ιδιοκτήτες σταματούν να κάνουν full ασφάλιση των σκαφών τους και  τα καλύπτουν πλέον μόνο για αστική ευθύνη.
Τι θα πρέπει όμως να προσέχει ο ασφαλιστής, που καλείται να συνάψει συμβόλαια σκαφών;

Κατά τον κ.Βαρθολομαίο, ο ασφαλιστής θα πρέπει να προσέχει να συνεργάζεται με εταιρεία που είναι εξειδικευμένη και ξέρει γιατί μιλάει και τι κάνει.

Γενικότερα, δε, όπως μας επισημάνθηκε, τα συμβόλαια  των επαγγελματικών σκαφών απαιτούν εμπειρία για να ασχοληθεί κάποιος , διότι οι όροι είναι σύνθετοι. Τα περισσότερα συμβόλαια στηρίζονται στις ρήτρες του «Institute Yacht Clauses» (Ινστιτούτο για Ασφάλιση Σκαφών Αναψυχής), ουσιαστικά δηλαδή είναι γενικοί όροι, που δανείζονται σχεδόν όλοι οι ασφαλιστές και από εκεί και πέρα  στις πρώτες σελίδες αφαιρούνται όροι από τους γενικούς, που σημαίνει ότι παρέχονται οι σχετικές καλύψεις.

Σύμφωνα, δε, με την κα.Προίσκου, ο ασφαλιστής πρέπει να είναι σχολαστικός και να επιδιώκει να έχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία, ειδικά για την παλαιαότητα των σκαφών και τις παλαιότερες ζημίες. Κατά την ίδια, στον κλάδο των σκαφών θα έπρεπε να υπάρχει μία βάση δεδομένων για τις ζημίες, όπως στο αυτοκίνητο.
Πηγή: underwriter.gr